Saturday, December 18, 2010

Hari-hari Aku..

Sabtu dan ahad adalah hari yg mnyeronokkn bwt kebanyakkn org sbb cuti la katakn. Bleh p sonok2, enjoy2, holiday2 dgn family, kwn2 dan lain2.. Tp bg aku ari sabtu dan ahd aku x mmbawa byk mkna pn. Ianya seperti ari2 biasa yg lain yg mna lbh kepada kesunyian dan kebosanan.

Aktiviti aku d Subang ni xbest seperti d tempat2 lain pn, klu ari bkerja, pg bgun p kerja dan ptg blk kerja, mlm aku akn on9 fb, tgk tv, tgk movie kat laptop dan tido (perkara wjib yg lain xpyh la kot nk d hebah2kn). Sjak aku dduk kat sni, bleh d bilang dgn jari ke mna tmpt aku yg dh p, itu pn ats jsa baik kwn2 aku yg brsimpati ats nsib aku kat sni. Aku mntk maaf byk sngt2 kat kwn2 aku klu aku ni slalu mnyusahkn hmpa, aku xbrniat pn nk mmbabitkn dan mnyusahkn hmpa, stiap usaha hmpa akn aku kenang, kdang2 aku xmsg hmpa 2, hmpa jgn la ingt aku lpa kat hmpa plak, aku sbnrnya xmau mnyusahkn hmpa, nti hmpa kta aku nk mmpergunakn hmpa plak, xda niat pn aku nk bwt cm2 kat hmpa, mungkin aku lbh baik duk sorang2 ja kot.. Abg owner rmh ni pn slalu la gak ajk aku kuar, aku excited sngt klu dia ajk aku kuar 2 sbb aku sonok  nk ilang kn kebosanan aku ni, tp smua 2 indah khabar dr rupa ja, slalu xjd pn kuar, aku trasa la gak tp nk bwt cmna, bkn slh dia pn, mungkin slh aku yg duk mngharap sngt, mungkin dia sibuk atau letih, mklumlah bru blk kerja la katakn, aku pn mls la nk ungkit jnji2 dia 2, nti apa plak dia kta, xpa la..

Slalu cuti2 cmni, aktiviti harian aku adalah tgk tv, on9 fb, tgk movie kat lptop, main2 dgn potoshop dan tgk pmandangn kat luar. Aku sonok tgk bdk2 main kat bwh (rmh aku rmh flat, tingkat 5), dpa main mcm2 prmainan, bola sepak la takraw la, kdang2 trpikir gak aku nk join dpa2 ni, tp jiran2 lain nti kta aku gila plak kn, mklum la dpa 2 bdk2 bwh umur haha. Sonokkn jd bdk2, dpa xda byk msalah pn yg nk d pikirkn, hnya keseronokkn ja yg dpa isi dlm idup dpa. Slalu aku tringat blk time2 aku kcik2 dlu bla aku tgk bdk2 kat bwh ni, time aku bdk2 mcm dpa ni, aku pn mcm dpa gak, sonok mmanjang, cuti ja ada la aktiviti yg d isi, kerja skola apa smua lpa nk bwt haha. Msa time kcik2 dlu, aku slalu mrantau (wlaupn dlm taiping ja), mndi sungai, mrendek naik bskl p sna p sni, tngkp ikn kat parit dan mcm2 lg, sonok sngt bla ingt2 blk time kcik2 dlu, tp msa brlalu dgn pntas.. Smua 2 dh jd knangan paling indah dln idup aku yg xdpt aku lpakn hingga akhir hayat aku. Hmpa ska x tgk lngit? Aku ska, bla aku tgk kat langit 2 mcm2 bntuk aku bleh nmpk, sonok woo.. Kdang2 time2 mcm 2 la kta sonok utk berangan bg mngisi kelapangan msa2 kta, dan lbih2 lg msa2 aku ksorangan, tenang ja bla tgk langit 2, dgn awan2 dia yg prlahan bergerak, alangkah bhagia idup klu zaman knk2 aku brgerak prlahan dan selambat awan2 2 brgerak, bleh la aku enjoy puas2 zmn knk2 aku 2, xkn aku sia2 kn pluang 2 klu d beri pluang ke2, tp aku tau 2 smua xkn trjadi, life must go on brader dan aku trima seadanya..

Mungkin hmpa plik kn, knpa la aku bosan2 aku xkuar p jln2, ya hmpa ckp mmng sng, tp ni tmpt org, aku pn xtau jln. Klu kat tpg 2 bleh la, wlaupn xtau jln bleh main bedal ja nk bjln sbb tmpt sndri. KL ni mmng bkn tmpt aku, sesak sna sni, serabut otak aku d bwtnya haha, btl kata ppatah dlu ‘hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang, lebih baik negeri sendiri’.. Sungguh, aku mmng xtau nk bjln kat sni sbb aku xta jln, klu hmpa kat tmpt aku msti hmpa tau prasaan aku cmna, time2 aku cuti pn aku mls nk turun p bli mkn, aku mkn megi ja, xpn roti. Tah la, mungkin kebosanan telah mnguasai dri aku ni. Jln aku nk p tmpt praktikal pn kwn aku yg tlg tnjukkn, terima kasih byk2 aku ucpkn kat dpa (acap dan aies), aku rsa org lain msti mlenting klu aku suh tnjukkn jln sbb time 2 dh lewat, dh mlm dh pn, dpa mmng kwn yg baik dan ssuai utk d jadikn mnantu haha.. Kwn2 aku kat tmpt praktikal aku pn slalu glakkn kat aku (pompan, nma d rahsiakn), dpa baik, slalu bwkkn mknan utk aku, dia bwk cucur dan slalu bg kat aku, tp slalu gak aku tolak, bkn sbb mlu tp sbb xmau kcau lunch dpa, bla aku mnolak, dpa plak ckp sesama dpa cmni ‘ko ni, dia tgh tringat mak dia 2 kat rumah’, di selangi dgn ketawa selepas 2.. So what?!! Mmng aku tringat kn mak aku pn, bkn kta time 2 ja, bla2 pn aku akn tringatkn mak aku. Dlm family aku, aku paling rapat dgn mak aku ni la, nk ckp apa pn ckp la, nk kta aku ni ank mak ka apa ka aku xkisah pn, aku mmng ank mak aku pn kn. Mak aku baik dgn aku, wlaupn dia xtnjuk pn kbaikkn yg dia bwt 2 kat aku, tp aku tau smua yg dia dh bwt dan aku hrgai sngt2 apa yg dia dh bwt, aku akn balas jsa baik dia nti, Insyaallah.. Tp apa2 pn trimas la di ucapkn utk kwn2 sepraktikal dgn aku 2 sbb bg aku mknan2 2 (try hmpa bwk nsik plak kn), wlaupn hmpa ni kuat mrepek dan kuat brgosip haha..

Hmm, klu la aku dpt isi msa2 bosan aku ni, aku akn isi dgn sebaik mungkin, byk jadual aku trgendala sbb bosan kesorangn, nk bwt apa pn smua xjd sbb xda mood, slalu jd bnda yg lain plak.. Aku ni trlmpau kesorangn ka? Smpai aku kadang2 trpikir, mcmna la aku mati esk, ada ka org tau yg aku ni dh mati, apa yg dpa kta pas2? Mcmna la keadaan fb aku dan blog aku nti (wlaupn xda yg follow), ada x org post mcm2 kat wall aku? Ada x? Tah la, time 2 nti aku dh xbleh nk tgk dan bca dh.. Aku pnh tgk gak fb dan myspce org2 yg dh mniggal, byk kwn2 dia yg post mcm2 kat wall dpa, byk kenangn2 lalu diungkit kmbali tp smua 2 sia2 ja, org yg dh pergi 2 ttp akn pergi dan dia dh xbleh dh bca msg2 yg hmpa bg 2, dlu xmau plak hmpa slalu post cm2 kat wall dia, bla dia dh xda bru hmpa nk bwt cm2. Tp apa2 pn kta sedekah kn la kat dpa al-Fatihah dan mndoakn mreka smoga roh mreka di tmpt kn di kalangn org yg beriman. Apa2 pn hrgai la mreka yg kta syg semasa hayat mreka dikandung badan, nti dh dpa xda hmpa nk mnyesal pn xgna dh, kta redha ja la apa yg akn jd pasni..

Apa2 pn aku xmnyesal bwt praktikal kat sni, mcm2 ilmu yg aku dpt kat sni, klu aku xpraktikal kat sni mungkin aku xkn dpt ilmu yg aku dh dpt skang ni. Mmng rmai jgk yg heran dan mrh sbb aku pilih brpraktikal kat sni, tp org xtau prasaan aku, dpa tau nk mlenting ja. Klu tmpt2 cmni ada kat taiping 2 dh lma aku bwt praktikal kat taiping ni, ingt aku ska duk kat sni ka ha?! Aku xmau sia2 kn praktikal aku dgn main2 ja, aku nk ilmu yg btl2 bleh tlg aku nti msa next sem.. Lg pn aku cba prfikirn positif, pjam celik pjam celik hbis la praktikal ni nti, Insyaallah.. Hai klu aku mngarut ni xhbis smpai esk ni haha, apa2 pn aku nk truskn idup aku dgn smpurna, wlaupn x sesempurna org lain yg d selubungi dgn kecerian dan aku kesorangn tp aku ttp redha dgn apa yg jd kat aku ni, mungkin kta sonok arini tp kta sedih esk ari, mungkin kta seorang arini tp esk kta beramai2, tah la kn.. Semoga kta lalui ari2 kta smua dgn perkara yg indah dan xdpt kta lpakn.. Adios, salam..

Mendogak ke langit akan membuatkn kita tenang dengan mngingatkan kita betapa indahnya ciptaan tuhan :)